Doorbraak in dossier 'paperless'

20-03-2015

Wekelijks krijgt FVF van leden diverse vragen over het digitaal bijhouden van documenten. Het belang van deze vraag liet FVF niet zonder gevolg, zeker gezien de hoge administratieve last die Twin Peaks II met zich meebrengt. FVF lobbyde daarom hard om een oplossing te bekomen via de Wet Verzekeringen.

Deze kwam er via artikel 28 van de Wet Verzekeringen. De draagwijdte van dit artikel was niet duidelijk en daarom stelde FVF hieromtrent recentelijk een parlementaire vraag.

Het antwoord is fantastisch en meer dan een doorbraak!

Ook voor de documenten die een verzekeringsmakelaar zelf moet bijhouden (bv. bemiddelingsfiches, klantenfiche,...), is er vanaf nu een juridische zekerheid voor de digitale archivering ervan!

Het antwoord door Minister Peeters op de parlementaire vraag is duidelijk en luidt als volgt:

"Het door u aangehaalde artikel biedt aan de verzekeringstussenpersonen zekerheid wat de bewijskracht betreft van de gedigitaliseerde documenten. Dit niet enkel inzake reclame, maar ook voor alle aanverwante documenten. Deze draagwijdte komt duidelijk tot uiting in de titel van het hoofdstuk waar dit artikel onder valt, namelijk de titel: "algemene bepalingen inzake reclame en andere documenten en berichten". In de voorbereidende werkzaamheden wordt verder verduidelijkt dat de regels gelden voor alle soorten publiciteit, zowel onder de vorm van berichten en reclame, als andere op commercialisering gerichte documenten. De draagwijdte hiervan wordt uiteengezet in paragraaf vier van het desbetreffende artikel, namelijk: "voor de doeleinden van dit artikel wordt onder commercialisering verstaan: het voorstellen van een verzekeringsovereenkomst, ongeacht de wijze waarop dit gebeurt, om de verzekeringnemer of de potentiële verzekeringnemer aan te zetten tot het sluiten van een verzekeringsovereenkomst."

FVF is meer dan verheugd dit voor haar leden te hebben bereikt.


Terug naar het nieuwsarchief