Assuralia-studie ‘Distributiekanalen’: verzekeringsmakelaars zijn met ruime voorsprong de kampioenen

19-01-2024

Beste leden

FVF verstuurde in samenwerking met Brocom volgend persbericht: 

PERSBERICHT

 

Assuralia-studie ‘Distributiekanalen’:
verzekeringsmakelaars zijn met
ruime voorsprong de kampioenen

 

  • De verzekeringsmakelaars innen in België meer dan de helft van de verzekeringspremies (52%). De banken en de verzekeringsagenten realiseren 28,4%, de directe verzekeraars 19,6%. Op sectorniveau stijgt het totale incasso leven en niet-leven van 29,3 miljard euro in 2021 naar 29,9 miljard euro in 2022.
  • De verzekeringsmakelaars zijn zowel in Leven (44,1%) als in Niet-Leven (60,9%) marktleider.
  • Hoe meer maatwerk, expertise en persoonlijke opvolging in Niet-Leven belangrijk zijn, hoe sterker de positionering van de verzekeringsmakelaars is.


Uit de Assuralia-studie ‘Distributiekanalen van de verzekering 2022’ blijkt dat de verzekeringsmakelaars weer de nummer 1 zijn in zowel in Leven als in Niet-Leven.

Erik Weekers, woordvoerder van de Nederlandstalige verzekeringsmakelaars: 
“Marktleider zijn is een prestatie op zichzelf, maar na die jaren marktleider blijven met ruime voorsprong op de andere distributiekanalen is eveneens een huzarenstuk, ondanks de vele nieuwe actoren op de markt die een deel van de koek willen. Dat wil zeggen dat de verzekeringsmakelaars zich goed aangepast hebben aan de evoluerende klantenverwachtingen, zeker wat betreft het digitale. In al die tijd hebben we de verzekeringsmakelaars bewust gemaakt van het Kodak-syndroom. Ooit de grootste in de sector, maar het bedrijf verloor de strijd omdat het niet tijdig op de digitale trein gesprongen is Deze boodschap hebben de verzekeringsmakelaars goed begrepen met deze zeer mooie marktaandelen als resultaat. De verzekeringsmakelaars en hun organisatie is een voorbeeld geworden van een geslaagde fygitale aanpak”.

Als we dan Leven en Niet-leven afzonderlijk bekijken, zien we dat de verzekeringsmakelaars de nummer 1 blijven in Leven met 44,1%. Ten opzichte van de banken hebben ze in de beleggingsverzekeringen wat terrein verloren (44,6%) maar dat wordt goedgemaakt in de tweede pijlerverzekeringen (groepsverzekeringen, VAPZ, IPT) met 54,5% marktaandeel in het premie-inkomen.

In Niet-Leven vertegenwoordigen de verzekeringsmakelaars 60,9% van het premie-inkomen. Hier stellen we wel vast dat ‘hoe meer maatwerk aan de pas komt, hoe sterker de positionering is van de verzekeringsmakelaar’. Enkele voorbeelden: 65,5% marktaandeel in ziekteverzekeringen, 67,3% marktaandeel in aansprakelijkheidsverzekeringen, 64,7% marktaandeel in rechtsbijstandsverzekeringen… en voor de verzekeringen bij ondernemingen is dat zelfs 72,3%.

Erik Weekers: “Vakkennis is ook één van de hoofdredenen waarom een verzekeringsnemer in België voor de verzekeringsmakelaar kiest. Dat blijkt ook uit de studie van het media-agentschap Wavemaker die in 2023 700 verzekeringsnemers tussen 24 en 65 jaar ondervroeg. ‘Betrouwbaarheid, de verzekeringsmakelaar regelt alles voor mij, goede ervaringen, verdediging van belangen, efficiënt en persoonlijk contact’ zijn de andere redenen. Het verwondert ons dan ook niet dat hoe meer maatwerk, expertise en opvolging het verzekeringscontract vraagt, hoe sterker de positionering is van de verzekeringsmakelaars. Het is geen toeval dat het marktaandeel van de verzekeringsmakelaars bij de zelfstandigen en ondernemingen zo hoog is”.


Terug naar het nieuwsarchief