PERSBERICHT: Belgen vertrouwen hun verzekeringsmakelaar als het om hun verzekeringen gaat

20-12-2024

Beste leden

FVF verstuurde in samenwerking met Brocom volgend persbericht: 
 

   

ASSURALIA-RAPPORT 'DISTRIBUTIEKANALEN':
Belgen vertrouwen hun verzekeringsmakelaar
als het om hun verzekeringen gaat

 

  • De verzekeringsmakelaars vertegenwoordigen meer dan de helft van het totale incasso leven en Niet-Leven, blijkt uit de Assuralia-studie.

  • Hoe meer maatwerk, hoe groter het marktaandeel van de verzekeringsmakelaars.

  • Tevredenheid van de klant is het hoogst bij de verzekeringsmakelaars, volgens de studie van het media-agentschap Wavemaker.

 

Dat blijkt uit de studie van Assuralia ‘Distributiekanalen van de verzekeringcijfers 2023’. De makelaars waren in 2023 goed voor 52% van het totale premie-incasso Leven en Niet Leven. Met andere woorden, de verzekeringsmakelaars vertegenwoordigen 16,5 miljard euro premie-incasso.

De bank-verzekeraars en agenten hebben een marktaandeel van 27,2% van het totale premie-incasso, gevolgd door de directe kanalen met 20,7%.

Het totale premie-incasso van alle distributiekanalen bedroeg in 2023 31,7 miljard euro, hetzij een nominale groei van 5,8% in vergelijking met 2022.

 
Hoe meer maatwerk, hoe sterker de positionering van de verzekeringsmakelaars

In Niet-Leven is de voorsprong van de verzekeringsmakelaars nog prominenter: 60,9% van de premie-inkomsten met zelf een piek van 72% bij de ondernemingen.

In Leven staan de makelaars ook op nummer 1 met 43,7% en met een piek van 54,8% in groepsverzekeringen (tweede pijler).

 
Erik Weekers (CEO van FVF, de beroepsorganisatie van verzekeringsmakelaars, en woordvoerder van de verzekeringsmakelaars):

‘Dat is geen toeval. Waarom deze hoge scores bij zelfstandigen en ondernemingen? Elk bedrijf heeft zijn eigen aanpak, machinepark en klantengroep. Dat vraagt om maatwerk. Grote bedrijven hebben vaak een eigen riskmanager die voortdurend de operationele en financiële risico’s monitort. Voor kmo’s is dat doorgaans niet haalbaar. Bij veel kmo’s is hun verzekeringsmakelaar de riskmanager. De makelaar beschikt immers over de expertise om het risicobeheer van zijn klanten op zich te nemen.’

 
Expertise (bekwaamheid) en vertrouwenspersoon zijn de succesfactoren

Expertise (bekwaamheid) en vertrouwenspersoon zijn inderdaad de voornaamste redenen waarom vele Belgen bij een verzekeringsmakelaar aankloppen. Zowel bij particulieren als ondernemingen. Dat blijkt ook uit een andere studie van het media-agentschap Wavemaker.

Wavemaker ondervroeg in 2024 1200 consumenten tussen 25 en 64 jaar. In volgorde zijn voor de respondenten de 5 belangrijkste waarden waarom ze beroep doen op een verzekeringsmakelaars als volgt: expertise (bekwaamheid), vertrouwenspersoon, kwaliteit van service, bereikbaarheid en efficiëntie.
 

 

Klanten bij een verzekeringsmakelaar zijn het meest tevreden

Wavemaker peilde ook naar de tevredenheid van de respondenten.

  • 83,3% van de verzekerden bij een verzekeringsmakelaar is tevreden tot zeer tevreden. Dat is de hoogste score. Bij de banken is dit bijvoorbeeld 73,7%.
  • En als we dan naar NPS-score kijken (het verschil tussen de promotors (die een evaluatie geven van 9 of 10 op 10) en de detractors (een score tussen 0 en 6 op tien), dan bedraagt die 15 bij verzekeringsmakelaar, terwijl die bij de banken -12 bedraagt. Bij de zelfstandigen stijgt de score bij de verzekeringsmakelaars zelfs tot 29.

 

 

Erik Weekers: ‘De studies van Assuralia en Wavemaker tonen dezelfde trends, wat ons pleziert natuurlijk. Marktleider zijn is een prestatie op zichzelf, maar na die jaren marktleider blijven met ruime voorsprong op de andere distributiekanalen is eveneens een huzarenstuk, ondanks de vele nieuwe actoren op de markt die een deel van de koek willen. Dat wil zeggen dat de verzekeringsmakelaars zich goed aangepast hebben aan de evoluerende klantenverwachtingen, zeker wat betreft het digitale. De verzekeringsmakelaars en hun organisatie zijn een voorbeeld geworden van een geslaagde fygitale aanpak.

Wil je meer uitleg, aarzel niet om contact op te nemen (via info@fvf.be).


Terug naar het nieuwsarchief