PERSBERICHT: Verzekeringsklanten zijn het meest tevreden bij een verzekeringsmakelaar

15-12-2023

Beste leden

FVF verstuurde in samenwerking met Brocom volgend persbericht:

“Het media-agentschap Wavemaker voerde bij 700 personen tussen de 25 en 64 jaar een studie uit over de positionering van de verzekeringsmakelaar ten opzichte van andere distributiekanalen. Deze studie bevestigt ook de resultaten van de Assuralia-distributiestudie (2021) die zegt dat ietsje meer dan de helft van de Belgen verzekeringen afsluit bij een verzekeringsmakelaar.

Enkele resultaten:

• Op de vraag aan wie denk je in de eerste plaats als je een vraag hebt in verband met een verzekering of een verzekering wil afsluiten, zegt 27 % van de deelnemers spontaan de verzekeringsmakelaar. 3,5 % zegt via Internet, 7,5 % via een bank. Als dan een bijkomende vraag gesteld wordt aan wie denk je in volgorde van belangrijkheid als je informatie wil over verzekeringen, dan stellen we vast dat het opzoeken van informatie via Internet belang wint (13,2 % in 2023 ten opzichte van 10,4 % in 2020). Ook hier blijft de verzekeringsmakelaar nummer 1 met 26% en versterkt zelfs zijn positie (25% in 2020). Opmerkelijk is dat nog velen te rade gaan bij familie en vrienden vooraleer een verzekeringskanaal te consulteren.
  • Wat de tevredenheid betreft, scoort de verzekeringsmakelaar het best met 4,3 op 5 (47,4 % zeer tevreden, 35,1 % tevreden). De andere kanalen schommelen rond de 4 op 5.
  • De NPS-score (Promotors – Distractors) bedraagt +24 bij een verzekeringsmakelaar, terwijl die bijvoorbeeld +5 bij een bank bedraagt en - 15 bij een online verzekeraar.
  • De voornaamste redenen (top 7) waarom men voor de verzekeringsmakelaar kiest zijn in volgorde: betrouwbaarheid, de verzekeringsmakelaar regelt alles voor mij, goede ervaringen, expertise, verdediging van belangen, efficiënt en persoonlijk contact.

Erik Weekers, CEO van FVF en woordvoerder van de Nederlandstalige verzekeringsmakelaars:
‘De resultaten van deze studie zijn geen verrassing voor ons. De lokale verzekeringsmakelaar blijft met voorsprong de nummer 1 voor de consumenten. Waarom? De makelaar speelt met verve zijn sterke punten uit: persoonlijk contact, continuïteit, bereikbaarheid (zowel fysiek als digitaal) en expertise. Alles wat een consument verwacht van een professionele dienstverlener’.”

U kan dit persbericht delen op de LinkedIn- en Facebookpagina van FVF.

Terug naar het nieuwsarchief